Miljövetarprogrammet

onsdag, juni 14, 2006

Lärandeplanen

Programmet vill veta vad jag sysslar med. Under denna kurs så är vi minimalt med tid i skolans lokaler. Nästan all tid är ju förlagd till praktikplatserna. Eftersom miljövetarprogrammet är en pedagogisk verksamhet så vill det inte släppa oss helt. Kontroll och övervakning är a och o när en miljövetare skall formas. Vi har som första uppgift att skriva ihop en lärandeplan. I denna skall vi redogöra för hur vi lagt upp vårat arbete med att lära oss av tiden på praktiken. Detta skall redovisas på ett seminarium ganska omgående. Problemet är ju bara att jag inte hunnit vara på min praktik för första gången än har bara pratat med min handledare över telefon. Så jag skriver ihop det lilla jag har. Blir en halv sida. Skickar in det till kursansvarig. Inga problems tänker jag.

Någon dag senare så är det dags för seminariet. Vi klampar in och alla redovisar plikttroget vad de skrivit i sina lärandeplaner. Det går bra. Jag säger det jag kan säga efter omständigheterna och diskuterar lite med de andra. En dag senare dimper ett snorkigt litet mail ner i inboxen från kurshandledaren som berättar att min lärandeplan är undermålig och jag måste göra en ordentlig komplettering. Va fan tänker jag. Jag sa ju varför den såg ut som den gjorde. Jag har ju inte hunnit vara där än!

Jag har jäkligt ont i ryggen eftersom jag fått en muskelinflammation runt skulderbladen. Delvis beroende på allt stillasittande som skolan påför mig. Jag vill alltså inte sita å krysta ihop någon onödig komplettering bara för att idioten har fått förs sig följa instruktionsboken till punkt och pricka. Men jag måste… Skriver ihop skiten efter jag klarat av första dagen på praktiken.